laVida

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2012

Tandvårdsrädsla.

Av lavida - 26 augusti 2012 20:03

02:38

Hela min vänstra käke och kind pulserar.

Jag går upp.....ner till toa. Tänder ljuset. Tittar mig i spegeln.

Fi Fan! Vänster ansiktshalva, framförallt kinden är helt svullen och värken är obeskrivbar.


Det kommer inte som en blixt ifrån klar himmel.....jag har förstått ett tag att:

- Jag borde nog ringa tandläkaren och boka tid.......någon dag.....

Och här står jag.

Det började värka redan igår kväll och jag tog värktabletter som inte hjälpte så mycket.

Jag lyckades somna.


Och här står jag.

Tårarna rinner och jag tar en värktablett. Börjar googla efter tips, öppetider.......

KL.08:00 öppnar tandakuten, hur skall jag klara mig fram tills dess?


Jag går och lägger mig....somnar inte.....05:28......fortfarande vaken och värken pulserar.

Slumrar till...07:38. Ringer mamma.

-Hjälp.....

Hon är här på några minuter och jag sätter mig i bilen.


Väl framme får jag vänta i 20 minuter.

Jag kommer in och får berätta.

- Oj vad du är svullen....

- Mmmmm.....

- Du är i inte ensam. Det finns massor av människor som är tandvårdsrädda.


Tandläkaren kommer.

Undersöker.

-Jag måste göra rent.

Nästa sekund så spolar hon in något i hålet, rätt in i det ondaste.

Jag skriker som ett barn och tårarna rinner.

- Jag är ledsen. säger hon, det kommer nog ta några dagar innan svullnaden och smärtan försvinner.



Ett recept och 1100kr fattigare så går jag därifrån med en värk som är obeskrivbar.


Dagen idag har gått och jag är bara trött....det värker....trots att jag går på värktabletter.

Fy fasen va dumt! Varför går jag inte oftare till tandläkaren??

Jag har svaret:

Tandläkarskräck!

Det ordet använder jag.


 
 
Ingen bild

Lena m fam

27 augusti 2012 07:38

Din stackate, hoppas tabletterna hjälper :-/

 
Ingen bild

Lena m fam

27 augusti 2012 07:40

Din stackare, hoppas tabletterna hjälper :-/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lavida - 28 april 2015 23:47


Han är VÅR alldeles egna 15 åring, den bästa! Var alltid den du är, underbar! ...

Av lavida - 25 februari 2015 16:04


Aldrig roligt att vara sjuk. Utmaningen är att inte hasta vidare för snabbt. Jag har blivit bättre på det. Tillåter mig att känna. Fundera. Det man kommer fram till är inte alltid roligt, men ofta ett steg framåt. Ser fram emot en ny resa i helg...

Av lavida - 25 december 2014 12:32


Julafton kom iår igen. Det blir alltid jul, oavsett.... Min var lite stressig men mer härlig! God fortsättning. ...

Av lavida - 29 augusti 2014 17:20


Mitt liv håller på att ändra riktning, och det är jag som styr skutan. Fortfarande väldigt overkligt. Men en sak vet jag.... det här blir en spännande resa, en resa jag drömt om lääänge. ...

Av lavida - 20 augusti 2014 11:51

Idag gick han iväg mot skolan. Vår yngsta prins. Dagistider är förbi och ett nytt kapitel i vårt liv börjar. Så nöjd och glad när du tog pappas hand och promenerade iväg imorse. Som du längtat! All lycka till dig. Kram ...

Ovido - Quiz & Flashcards